Kuinka yrittäjä toimii arvonlisäveron kanssa
kuluttajakaupassa?
Tässä on mallia, kuinka itse toimimme hinnoittelussa
kuluttaja-asiakkaille tarkoitettujen tuotteiden kanssa.
Orig. Price tarkoittaa
meidän alkuperäistä ostohintaa, joka oli siis meidän tavarantoimittajan
myyntihinta alv 0 %. Kuten kuvasta näkyy, saimme 30 % alennuksen tästä
myyntihinnasta, jolloin vihreällä pohjalla oleva "buys" osoittaa meidän verottoman
ostohinnan 30 % alennuksen jälkeen. Koska toimimme myös tuotteiden tukkurina,
käytimme itse tuota tavarantoimittajamme alkuperäistä myyntihintaa (myös kohta
"Netto") jälleenmyyjiemme nettohintana. Näin ollen meille jäi tuon alkuperäisen
alennuksemme, 30 %, verran katetta tällä hinnalla kohtaan "GM €".
"Sell VAT 24 %" oli sitten laskennallinen hinta, jossa
nettohintaa kerrotaan 2,6. Tämä siksi, että nettohintaa kerrottaessa tällä
maagisella luvulla, saadaan vastaukseksi tulos, joka hinnoittelussa vastaa
lukua, jossa jälleenmyyjälle jää 49,6 % kate, kun luvusta on vähennetty 24 %
arvonlisävero. "RRP € inc VAT 24 %" on tämä aikaisemmin mainittu
"mediaseksikäs" kuluttaja-asiakkaan suositushinta, joka sitten jättää jälkimmäisen "GM €" -kolumnin verran
katemassaa "GM %" -kolumnin prosentilla
jälleenmyyjälle. Jos taas itse myimme tuotteen messuilla tai verkkokaupassa
suositushinnalla, jäi meille katemassaa "TOTAL GM" -kolumnin verran "GM %"
-kolumnin prosentilla.
Tällä lailla hinnoittelussa arvonlisävero oli otettu
huomioon niin jälleenmyyjien kuin kuluttaja-asiakkaidenkin kanssa. Mikäli jokin
yritys olisi ostanut tuotteen meiltä loppuasiakkaan roolissa, olisi hän
maksanut kuluttaja-asiakkaille tarkoitetun suositushinnan, joka sisältäisi 24 %
arvonlisäveroa. Tämän veron kyseinen yritysasiakas sai sitten vähentää omassa
verotuksessaan.